SLIK LYKKES DU MED Å DYRKE AVOKADO

Jeg har fått veldig mange spørsmål den siste tiden om hvordan jeg får til å dyrke avokado. Veldig mange som har prøvd sliter med å lykkes. Det er egentlig ingen hokus Pokus. Følg godt med de og ikke glem de bort!  Men jeg skal gi dere de tipsene jeg kan også får dere bare prøve på nytt. Det viktigste er vell å aldri gi seg? Here you go

Såtid – Man kan egentlig så avokado når som helst så lenge man har de plassert lyst. Men om du har prøvd flere ganger og ikke har lyktes så bør du vente med såingen til mars/april. Det er jo heldigvis ikke så lenge til!

Valg av avokado – Velg gjerne en moden og stor avokado men ikke overmoden. Du kan godt velge en økologisk om du ønsker det.

Bruk god tid – Ikke stress når du skal dyrke avokadoen. Det er viktig at du er veldig forsiktig når du vasker stenen, fjerner fruktkjøtt og stikker i pinnene.

Så direkte i jord – Du kan også så stenen direkte i en liten potte med jord. Sett en brødpose over potten når den er plantet og sett den på en varm plass slik at den holder på fuktigheten. Husk at jorda må være fuktig

Bytt vann – Jeg liker best å plante avokadoene i glass. Selv om de kommer raskere opp når de såes i potte så trives de best i vann den første tiden. Også synes jeg det er så fint å se på når de står i glass vase eller lignende. Bare husk å bytt vann ofte, ca en gang i uken. Stenen skal ha kontakt med vann heletiden. Men husk at selv om den er i vannet så må det byttes da den trenger friskt vann. Det kommer også små fluer, støv og diverse i vannet om det ikke pyttes.

Lys plassering – Plasser avokadoen på en lys plass. Når den har blitt stor kan du godt ta den med deg ut på sommeren. Bare husk å ta den med inn igjen før kvelden.

Glad i fukt – Når du har pottet avokadoen i jord må du sørge for at den alltid er fuktig. Avokado planten er ikke glad i tørr jord. Bare husk å vann med måte. Drukner du den får den gule blader.

God drenering – Jeg har alltid ett lite lag med leca kuler i bunnen av potten før jeg fyller på med jord. Du kan også knuse noen kuler og blad sammen med jorda.

Les også: Dyrk din egen avokadoplante, steg for steg.

 

1 kommentar
    1. Hei, og takk for fin beskrivelse! Jeg har en stor nå og en på vei. Men begge har fått brun, tørr kant rundt bladene.
      Den har aldri vært tørr, har mye lys og dusjes hver morgen i god tid før sola kommer. Har pottet den om i ny jord og håper det skal hjelpe.
      Har du råd å gi? Det kommer nye blad jeg vil redde.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg