SLIK FÅR DU MER KONTROLL PÅ PENGEBRUKEN

Ett av målene mine i 2020 er rett og slett å bli mye flinkere økonomisk. Veldig mange sliter med økonomien. Både vanlige folk og kjendiser som har meget god økonomi. Jeg har hørt om flere kjendiser som ikke har kjøpt seg hus pga overdrevent pengebrukt og null sparing. Uansett om man tjener greit eller sykt bra så er det penger å spare. Nå har ialefall jeg bestemt meg for å ta i ett tak. Jeg har begynt å lage en plan så livet generelt blir mye enklere. Her får du noen av tipsene til å spare penger på en enkel og grei måte.

– Sparekonto / BSU

Man trenger ikke å god økonomi for å opprette en eller begge disse kontoene. Uansett hvor mye eller hvor lite du overfører så hjelper det! Er det en ting jeg angrer sykt på så er det at jeg ikke ordnet BSU for mange år siden! Alle de kaffekoppene, lunsjen på skolen, snusen osv er faktisk ikke verdt det samme som ett hus. Jeg er ganske sikker på at de fleste heller hadde valgt å kjøpe hus? Opprett konto nå og start gjerne med 10kr om det er det du klarer. Ett tips er å overføre 5-10kr hver gang du vurderer å kjøpe en halvliter cola eller noe annet snacks.

– Innpulskjøp

Dropp innpulskjøpene!! Her må jeg virkelig jobbe hardt selv men jeg vet jeg skal klare det! Søtsuget og det “behovet” for alt det andre blir å forsvinne etter en liten stund uansett. Start med ukeshandling og dropp alle småturene på butikken. Se gjennom appen mattilbud og skriv meny utfra den. Ha alltid med deg vannflaske i veska eller bilen istede for å kjøpe små brusflasker.

– Handle ting kun på tilbud

Om det er interiør, sminke eller andre tinger jeg ønsker eller trenger så prøver jeg å kun handle på tilbud. Sminke handler jeg nesten alltid på makeupmekka.no for de har nesten alltid tilbud og ellers lave priser. Interiør prøver jeg å handle på tilbud eller kampanjer. Veldig mange butikker og nettbutikker har gode medlemstilbuder og verdikuponger du får etter at de har handlet så og så mye. Sett av 10 minutter der du går igjennom butikker som har kundeklubb og meld deg på! Vedstativet jeg kjøpte nå i vinter koster normalt 399 men ettersom jeg er Jula kunde fikk jeg det for 199.

Dette kjøpe jeg ekstremt billig på loppis i sommer og spraymalte det hvitt.

– Kjøp brukte klær

Du trenger ikke alltid å kjøpe alt nytt. Jeg kjøper mye av klærne til barna brukt. De vokser så raskt og da blir det dyrt å kjøpe nytt hele tiden. Til meg selv varierer det litt. Finner jeg noen annonser jeg liker i min størrelse så handler jeg brukt. Men ofte selges det poser med klær i str xs-m og da gidder jeg ikke å kjøpe det. Da får jeg mange størrelser jeg ikke kan bruke. Ønsker du å få solgt klærne du legger ut så annbefaler jeg å dele opp størrelsene! Ytterklær handler jeg ofte brukt til meg selv bortsett fra sko.

– Rydd og selg unna

Skriv ned alle rommene du har i huset og velg ett rom du starter med. Rydd så hele rommet og sett alt du ikke trenger i en eske. Slik får du ett ryddig og organisert hjem. På den måten blir det enklere å ikke kjøpe masse dill dall som kun blir liggene som rot. Når du har tatt alle rommene så er det bare å starte å ta fine (klare) bilder og legg det ut for salg. Skriv gjerne ned alt du har solgt og summen så vil de se hvor stor sluttsummen kan bli. Selv har jeg foreløbig solgt 7 ting iår og har alt fått inn 1780kr.

– Alltid ha standar matvarene tilgjengelig

Jeg kjøper alltid mat som kan fryses på tilbud og deler de opp i fryseren. Prøver å alltid ha de varene vi bruker mest som kylling, grønnsaker kjøttdeig, middagspølse og div kjøtt. I Kjøkkenskapet har vi også alltid flere typer pasta, ris, sauser, mel varer ++. Så om vi har dårlig råd en dag så er det bare å planlegge ut fra det vi har. Evt kjøpe en pakke melk så har vi det vi trenger. Egg er også noe jeg bruker å kjøpe ekstra av på tilbud, det er så kjekt å alltid ha det i kjøleskapet. Alltid noe som kan lages om man har egg.

– Dyrk selv!

Her er det mange penger å spare. Urter du kjøper i butikken dør ofte etter en ukes tid men de man dyrker selv kan man ha i en evighet om man steller de riktig. Blomster er også gøy og enkelt å så selv. På disse omerådene kommer det snart masse tips på bloggen.

– Bruk Handlenett

Mange har blitt flinkere til å bruke eget handlett den siste tiden. Det har vell en sammenheng av at prisene for at plast poser er blitt så dyr og at det er flere som renker på miljøet. Selv har jeg ikke kommet så langt enda men jeg har funnet en fin side som selger flere kule handlebag. Om du vil sjekke den ut så heter siden dotothea.no

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg