OPPSKRIFT PÅ SENGEGAVL

God kveld. Jeg har fått enormt mange forespørsler på om jeg kan legge ut oppskrift på sengegavln jeg la ut bilde av. Beklager at det tok litt tid men jeg hadde en del andre ting som måtte prioriteres. Som sakt var det min samboer som laget den etter bestilling fra meg. Men jeg viste jo ca hvordan den kom til å bli da det var jeg som fikk tak i alt og beskrev hvordan jeg ville ha den. Jeg var også å hjalp til litt og tok bilder og fikk forklaringer. Så jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan

Det du tenger er: Material / Stoff / Madrass / Kraftig tråd / Stoppenål / Knapper / stiftmaskin / Skrap kniv / Sag

 

Steg 1 – Lag klar knappene

Knappene er trekt i samme stoffet som resten av gaveln. Knappene vi brukte finner du på ebay om du søker ” Self cover buttons 22mm”.

 

Her må man egentlig bare prøve seg litt frem og når du har funnet en som passer bruker du den som mal til resten. Etter at du har klippt så mange rundinger som du trenger så er det bare å brett stoffet i knappen og sett på lokket. Da sitter den bom fast. Dette kan være lurt å gjøre før du starter med selve byggingen.

Steg 2 – Bygge rammen

Først ble selve rammen bygd. Vi valgte å bygge den slik som på bildet for å få den så stødig som mulig. Etter det ble det satt på sponplate som dekket hele rammen. Sengen vår er 180cm bred og vi ønsket ikke å ha den noe større enn sengen i bredden. Så rammen ble 150 cm høy og er 90cm over sengen. Altså 150*180.

Steg 3 – Madrass, måling og grave hull

Ettersom vi akkurat har kjøpt oss ny seng så tok vi vare på den gamle overmadrassen vår til dette prosjektet. Men har du ikke noe liggende får du kjøpt billige enkelmadrasser på jysk. Tror de koster mellom 100-200kr bare. Så er det bare å klippe madrassen passe til rammen. Vi brukte stiftmaskin til å feste den til rammen. Når det er gjort må du måle og tegne på streker der knappene skal være. Fra knappehull til knappehull hadde vi ca 20cm mellomrom. Men det er opp til hver enkelt og spørs på hvor mange knapper du ønsker.

Når du er ferdig å måle så er det bare å starte med å lage hull (ringer). Det er ikke så nøye å få alle like store men vi holdt oss til ca 7cm. Bruk en skarp kniv til å skjære hullene. Etter det var ferdig brukte vi en drill til å borre hull i midten av ringene. For at knappene skal bli rett er det viktig at du borrer nøye på alle sammen.

Steg 4 – Kle gavlen med stoff og sett på knappene

Vi gjorde en liten tabbe med bestillingen av stoffet. Som dere ser på bilde så ble det litt for lite stoff nederst. Men det vises heldigvis ikke så lenge man ikke legger seg unner sengen. Stoffet kjøpte jeg på jotex.no. Jeg valgte grå lin som stoff. Viktig at du fester stoffet godt på beksiden med stiftmaskin. Få gjerne noen til å hjelpe deg med å stramme mens du setter på stiftene. Tre knappene med en lang tråd og fest den godt på baksiden med stifter.

Skal man kjøpe sengegavl ferdig koster detter opp til flere tusen kroner. Prisen på denne ble ca 800kr ettersom vi hadde madrass, tråd og div småting fra før. Men for material, stoff og knapper ble det ca den summen. Personlig synes jeg også det er mye mer koseligere å lage selv. Den har noen skjønnhetsfeil men det gjør meg ingenting. Vil heller ha denne som har gitt oss både minner, mestringsfølelse og ett felles kjærsteprosjekt, enn en som er laget på en fabrik.

Om vi bestemmer oss for å lage en ny så kommer den til å få mindre kjønnhetsfeil også. Nå har vi laget en gang og vet litt mer hva som bør gjøres og ikke. Men foreløbig blir denne stående en stund.

Jeg har allerede begynt å planlegge en til min elste sønn. Har blir jo 9år nå i november og da passer det perfekt med en liten oppgradering. Har funnet flere som jeg holder på å sette sammen til en. Kan si så mye om at den skal beises da den ikke skal ha trekk. Noen av plankene skal gå litt utover så det kan festes lamper og kroker på den. Regner meg jeg blir å legge ut oppskrift og bilder av den også.

Er du også glad i hjemmelaget ting?

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg