DIY – LAG DIN EGEN URTEHAGE

 

Noe jeg var alt for dårlig på var å bruke urter i maten. Det blir fort dyrt om man skal kjøpe nye urter i butikken da de dør rask når de kommer hjem. Så da bestemte jeg meg for å så diverse grønnsaker og urter selv. Det blir mye billigere også er det gøy å kunne spise noe man har dyrket selv. Du trenger verken stort drivhus eller stor hage for å sette igang med å dyrke selv! Jeg er helt sikker på at dette er noe alle kan få til. Maten blir sunnere, mer smakfull og mye penere med litt dill eller basilikum på toppen.

Det eneste du trenger for å sette igang er minidrivhus, såjord, plantejord, stikketikker og frø. Jeg kjøpte jord og minidrivhus for en billig penge på Europris. Men du kan også bruke en tørr melkkartong til å plante frøene i om du synes det blir dyrt med minidrivhus. Bare husk å ha plastfolie over til frøene har spiret. Frøene kjøpte jeg på matbutikk, felleskjøpet og ebay. Stikketikker finner du blandt annet HER

Før du starter er det lurt å finne ut hvilken sorter du ønsker å teste ut. Finn ca 3-4 sorter som du kommer til å bruke mest og hold deg til de i starten. Det er fristende å starte med masse diverse sorter men det blir fort demotivernde om du ikke klarer å følge med på alle. Jeg hørte ikke selv på dette tipset å måtte kvitte meg med ett par sorter i starten da det ble for mye. Men når man har fått satt igang og lært en del om dyrking, de diverse sortene og rett og slett fått mer kunnskap så kan du godt øke antall sorter.

Fyll de små pottene med såjord og stø frøene utover. Husk å ikke strø for mange på en plass men heller ikke for få fordi det er ikke alltid at alle frøene spirer. Marker med tape eller stikketikker der du har sådd så du husker hva som er hvor. Dekk frøene med ett tynt lag jord og spray deretter med vann. Ta alltid vare på pakkene frøene kommer i så du hele tiden vet hvor de trives best og når de skal høstes. Så er det bare å vanne og vente. Det er mye enklere å lykkes med selvdyrking enn hva mange tror. Selv har jeg sådd basilikum, tomater, salat, dill, timian, sukkererter, månedsjordbær, peppermynte og div uteblomster. Neste år blir nok lista my lengre.

Har du dyrket noe hjemme?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg