RYDD OPP I LIVET

Rydder du ofte i lange tider, og tar det kort tid før det blir rotete? Jeg tror vi er mange som føler vi går å rydder hele tiden uten at det holder seg ryddig. Trikset er å rydde skikkelig når du først holder på. Kaster du alt inn i ett skap eller i en skuff blir det rotete med en gang du skal lete etter noe igjen. Bestem deg for en uke der du skal ha full oppryddning. Noter gjerne ned hver rom i huset og hva som trenger å ryddes opp i. Har du orden i alle skuffer og skap har du orden ellers også. Tenk deg om 2 ganger før du bestemmer deg for å ikke kaste noe. Er du helt sikker på at du trenger alle disse tingene? De aller fleste har loppis inærheten som tar imot fult brukelige ting. Ofte ser jeg også folk som legger ting i esker å setter det ute med gratis skilt. Da får du det ryddig samtidlig som du har hjulpet andre som ikke har muligheten til å kjøpe alt selv. Når du har planlagt alt som skal ryddes starter du etter kategori, klær, bøker, kjøkkenutstyr, hygieneprodukter etc. Kast alt du ikke trenger, vask hyllene og sett resten tilbake oversiktelig og gi de en fast plass. Kjøp gjerne bokser å ha i skuffene for enda bedre oversikt. Disse finner du billige på feks jysk, smartevarer.no, biltema. Samme gjelder kjøkkenskapene, gå igjennom all mat og kast det du ikke kommer til å bruke og det som har gått ut på dato. På kitchenone.no har de blanke bokser med lokk som du kan ha alle diverse meltyper og andre tørrvarer i. Har du sånn merkemaskin så kan det være lurt å printe ut de matsortene du har i boksene så du ikke glemmer hva som er i de. Synes du det er ett ork å gå igjennom hele huset? Skriv gjerne ned hvorfor du ønsker å komme igang med prosjektet og sett deg ett mål! Selv ønsker jeg ryddigere hus og mer orden fordi jeg vil ha mer tid til andre ting, jeg ønsker mer overskudd, mer tid til barna  og familien. Jeg blir rett og slett mer avslappet av orden og system.

Så kommer det store spørsmålet, hvordan holde det ryddig? Her har jeg laget en huskeliste til dere.

– Sett de ekstra pengene på sparekonto til ferie med familien istede for å kjøpe ting du ikke trenger

– Sett alltid skitten oppvask inn i oppvaskemaskinen. Bruk ikke benken som obbevaring for rot

– Lær hele familien å henge jakker og sko på plass. Er bara for korte til å gjøre det selv kan det være smart å innvistere i nye kroker som du henger i barnas høyde.

– Lukk alltid skapdørene etter deg, sett opp pynteputene, og se etter om det er skitten tøy du kan ta med deg når du skal på badet

-Ha en fast roteskuff istede for å kaste litt i alle. Ha gjerne bokser i de også så det blir enklere å finne frem det du skal ha. Selv har vi en roteskuff med en boks til sysaker, en til batterier osv

– Ha en stor luft tett boks til hver høytid som kan opbevares på loftet eller i boden.

Trenger du ekstra motivasjon til å kommi i gang vil jeg annbefale 2 bøker jeg er ekstremt fornøyd med. Listelykke og Få ting gjort, disse har gitt meg så mye inspirasjon.

Gi innlegget en tommel om du likte det eller om du vil ha flere lignende innlegg.

9 kommentarer
    1. Å, jeg kjenner meg veldig godt igjen i mye av det du skriver. Jeg er kronisk rotete av meg, og klarer å holde det ryddig en kort periode med så er det på*an igjen! Beste løsningen jeg har kommet fram til, er å ikke ha for mye ting, og å rydde litt hele tiden, som å legge ting på plass når jeg er ferdig med å bruke dem. Jeg har ikke lest de to bøkene du nevner, men liker veldig godt Synnøve Skarbø sine ryddebøker.

    2. Fint innlegg. Var interessante bøker du kom med her. Tror eg har den ene av de. Må bare få lest den.
      For en uke siden begynte eg med et ryddeprosjekt. Men motsetning til ditt tips, kor du rydder alt på en gang, går min metode ut på å rydde litt kvar dag. Å ta storrengjøring fungerte ikkje for meg.

    3. Budsjettbloggen: Ganske enig der ja, selve nøkkelen er rett og slett å ikke ha for mye ting. Ett godt tips jeg leste i boka er å kaste 2ting hver gang du handler 1ting. Til det blir oversiktelig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg